Varför Marknadsföring På Facebook?

Det finns all anledning att annonsera på Facebook som företag idag om du vill nå en bred målgrupp. Nästan 70% av svenskarna finns på Facebook och spenderar i genomsnitt 6,5 timmar på Facebook i veckan enligt Svenska Internetstiftelsens (IIS) senaste undersökning. 50% av svenskarna finns på Facebook dagligen och 70% någon gång. Det finns många fördelar med att annonsera på Facebook, vi har listat några av de bästa!

Image by Roman Martyniuk

Annonsera för en otroligt specifik publik med Facebooks publiksegmentering kan du annonsera i detalj utifrån demografi, intressen och geografisk plats. Detta gör det enkelt att nå en mycket exakt målgrupp. Du kan också välja att annonsera för användare av specifika enheter som Iphone, Android eller surfplatta. Detta gör Facebook till en annonsplattform med unika funktioner som du enkelt kan dra nytta av.

Genom att skapa en liknande målgrupp når du snabbt och enkelt nya potentiella kunder baserat på din nuvarande målgrupp. På så sätt behöver du inte "räkna ut" vilka dessa är, men Facebook löser detta snabbt för dig.

 

Du kan också annonsera mot specifika e -postadresser! Till exempel mot dina nya kunder eller potentiella kunder som du har e-postadresser till. Det kan till exempel vara personer som har deltagit i en tävling, ett event, en kurs eller liknande som ditt företag har arrangerat där deltagarna har gett ut sin e-postadress. Här kan du dra nytta av att kunna annonsera för samma målgrupp både via e-post och på Facebook. Ju fler gånger din målgrupp exponeras för ditt varumärke i olika kanaler, desto mer övertygade blir de och det finns en större chans att de väljer dig om du syns i fler kanaler.

 Stor social spridning - gratis Du betalar aldrig för sociala handlingar som delning, kommentarer, gillar och interaktioner i dina Facebook -annonser. Den enda gången du betalar för likes är om du väljer att optimera din annons för "likes". Då betalar du bara per like, oavsett hur mycket din annons visas. Det betyder att om du inte får några likes har du inte spenderat någonting. Detta kan vara en bra typ av annons att börja med om du är ny på Facebook och precis har startat din Facebook -sida. Du kan alltid sätta ett maximalt belopp på dina annonser så att du aldrig behöver betala mer än du har planerat för.

Image by Timothy Hales Bennett
Image by Firmbee.com
Image by Deeksha Pahariya

Facebook optimerar dina annonser effektivt enligt ditt mål Facebook erbjuder ett brett utbud av olika annonstyper att välja mellan när du skapar din kampanj baserat på mål. Facebook har tre huvudkategorier att välja mellan: 1. Medvetenhet 2. Hänsyn 3. Omvandling. Detta gör det lättare för företag att välja rätt annonsformat för rätt mål och kan därmed öka chansen att skapa en framgångsrik kampanj! Facebook optimerar sedan annonserna efter ditt specifika mål. Låt oss säga att du väljer "länkklick" som ditt mål, sedan letar Facebook -algoritmen efter personer i din målgrupp som tidigare har visat en tendens att klicka på andra annonser och visar din annons för dem.

Om du precis har skaffat Facebook eller precis börjat annonsera är det första steget att öka medvetenheten om ditt varumärke och din tjänst eller produkt. Så Facebook skapade ett mål som heter "Awareness" som du sedan kan välja. Om din målgrupp redan känner till varumärket och vad det erbjuder, kan en annons som riktar sig "i första hand" vara mer sannolikt att locka kunder att engagera sig med dig och överväga att köpa av dig. När din målgrupp är redo att köpa kan du använda konverteringsinriktade annonser.

Dessutom erbjuder Facebook en mängd olika kreativa sätt att designa din annons. Välj mellan karuseller, bildspel, videor, dukar eller vanliga traditionella bilder.

Välj om du vill betala per klick eller betala per visning Du kan välja om du vill betala per tusen visningar (cpm) eller per klick (cpc). Betala per visning är ett bra alternativ om ditt mål är att göra din annons allmänt synlig och ses av så många människor som möjligt. Då betalar du inte för klick. Betala per klick är ett bättre alternativ om du vill att personer som ser din annons ska klicka på den för att komma åt en specifik kampanj eller produkt. På så sätt behöver du inte betala för att visa din annons för tusentals människor som sannolikt inte kommer att klicka eller köpa. 

Image by Firmbee.com
Image by Dima Solomin

OM
OSS

I’m a paragraph. Double click here or click Edit Text to add some text of your own or to change the font. Tell your visitors a bit about your services.

Använd Facebook-pixeln för att spåra trafik till din webbplats Med Facebooks spårningspixlar kan du spåra och fånga trafik mellan Facebook och din webbplats, samt unik statistik på den trafiken, för att skapa effektiva annonser för effekter som remarketing. Du kan välja att annonsera för ytterligare tjänster eller tillbehör till personer som nyligen har gjort ett köp på din webbplats, eller rikta annonser till personer som har besökt din webbplats men inte gjort något. Du kan också spåra omvandlingar från Facebook på din sida. Facebook Pixel är ett effektivt sätt att mäta den verkliga effekten av dina annonser!

SEFO Marketing

Org. nr 011218-6259

Privacy Policy

Studio

SEFO Marketing

Saturnusvägen 5

512 65, Mjöbäck

emil@sefo.se

073 396 78 36

  • Instagram
  • White Facebook Icon
Sociala medier

@SEFOMarketing

@SEFOmarketing